سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره ذکر روشنی گرفتن دلهاست . [امام علی علیه السلام]

سخن عشق

 
 
یادگار(پنج شنبه 87 فروردین 1 ساعت 4:34 عصر )

ای طبس ای چلچراغین منطقه                    ای که دور قلعه ات راخندقه

 

روستای طبس مسینا که درزمان قدیم به طبس عناب معروف بوده زیرا درقدیم درختان عناب زیادی دراین منطقه وجود داشته است .

اینجا طبس است که تا اواخر قرن نهم به عنوان شهر شناخته می شده وتاهنگام فتح سپاهیان اسلام یکی ازشهرهای مهم قهستان بوده است ،رشته کوههای اطراف طبس دردوران سوم زمین شناسی بوجود آمده اند.

درطبس زلزله ای حدود 350 الی 400 سال پیش رخ داده که باعث ویرانی طبس شده ودوباره ازاوایل قرن دهم تانیمه قرن سیزدهم دردوره صفویان پادشاهی شاه عباس بازسازی شد، وقلعه ای دارد که مورد هجوم شاه عباس قرار گرفته است ،دراطراف این قلعه خندق ایجاد نمودند ودرون این خندق ها راپر آب می کردند وروی این آبها را کاه می ریختند وقتی که دشمنان به قلعه حمله ور می شدند دردرون خندق می افتادند وغرق می شدند. وازدرون قلعه به طرف دشمن باتیروکمان حمله ور می شدند ودشمن که درپائین قلعه بود همواره شکست می خورد .

حمدا... مستوفی درکتابش میگوید: که درطبس چاهی وجود داشت که درزمستان آب درآن جاری بود ودرتابستان آب ازآن بیرون می آمد ،وچاهی دیگر وقتی به آن نگاه میکردند قرص ماه شب چهارده رادرآن می دیدند که اکنون چاه پرشده وفقط اتاقک کوچکی باقی مانده است.

32کاریز وقنات درطبس وجود داشته است که اکثرآنها خشک شده اند .

اولین کارخانه ساخت سوزن درطبس بوده است ،وچون اکثر مردم اهل سنت هستند آنرا سنی خانه نامیده اند.

طبس عناب بعدازویرانی به طبس میناب نام گذاری شد وبه علت زلزله های پی درپی این محل همواره به کلی ویران می شد ،بالاخره شخصی بنام مسینا به این محل آمد وشروع به بازسازی این منطقه نمود ونام این روستا را روستای طبس مسینا گذاشت.

قلعه طبس یکی از برجسته ترین آثار باستانی ایران ازدوران صفویان می باشد که به علت هیچگونه رسیدگی وعدم توجه درحال ویرانی میباشد واین جای بسی تاسف دارد.


» عبدالخالق شافعی طبس
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 0  بازدید

بازدیدهای دیروز:5  بازدید

مجموع بازدیدها: 3063  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «